donderdag 5 mei 2011

Caffenation Ethiopia Yirgacheffe.

Zonder luid gejubel werd ik bij The Village onthaald, maar wel met de enthousiaste mededeling dat er nieuwe koffie was. Ergens deze week is er een zak Caffenation Ethiopia Yirgacheffe bezorgd, van de laatste oogst heb ik me laten wijsmaken. Ik ben groot fan van Afrikaanse koffies dus mijn zwarte hart begon al hartkloppingen te veroorzaken. En hij stelde niet teleur!
Op herdenkingsdag kreeg ik'm al voorgeschoteld, maar toen smaakte hij behoorlijk naar Earl grey-thee. Thee? Ja, de koffie had een behoorlijk aanwezige theesmaak. Ook lekker, maar vandaag op bevrijdingsdag (jeweetwel, de niet-feestdag die wat mij betreft de enige legitieme feestdag in het jaar is. De kerken lopen leeg, de herdenkingen op 4 mei en de festivals op 5 mei niet) kreeg ik het voor elkaar er nog een bak uit te slaan bij de heren van The Village. De aanbevolen zetmethode was de V60, zo'n trage waar de koffiebarman dan bij moet hangen om te blijven schenken. En vandaag was de theesmaak iets naar de achtergrond verdwenen en was de Yirgacheffe veel meer koffie. Een lichte fruitsmaak slaat je om de oren, zo'n rode bessensmaak. Maar zonder de zuurheid die die smaak soms met zich meebrengt. Zoals vaak bij Afrikaanse koffies is er ook pure chocola te proeven, en die geeft dan ook de lichtbittere nasmaak die lang blijft hangen.

Het schijnt dat deze koffie vandaag wordt bezorgd bij The Village.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten