vrijdag 10 december 2010

Fascino deel 2 en Rwanda.

Deze ochtend was een prima ochtend voor liefhebbers. Een uur later dan informeel afgesproken kwam ik een keer aankakken voor ontbijt en koffie bij Brandmeester's. Vol verwachting klopte het hart al van de heren Barista, want het was proeftijd. De eerste koffie die nieuw was is de Fascino Sumatra Gayo Mountain, links afgebeeld. Een single origin uit Indondesie dus.
De tweede nieuwe koffie is de Kirezi: Zirikana uit Rwanda van Intelligentsia.
Om het allemaal wat spannender te maken gooiden we er 2 Brandmeester's koffies tegenaan om een blinde proefsessie te doen. Opgescheept met een Kenia, Ethiopie, Rwanda en Indonesie moesten we door middel van proeven uitvogelen wat nu wat was. De uitslag was niet heel verrassend, de Rwanda stak met kop en schouders bovenuit wat betreft 'smaakexplosie', ook de Sumatra was er duidelijk uit te halen.
Maar toen...ja, toen. De Kenia en Ethioop wedern verwisseld omdat de heren Barista een niet lekkere smaak proefden bij de door hun zo gelauwerde Ethioop. Een leuke wending.

De hiernaast getoonde Kirezi was net zoals de Kenya Thiriku van Intelligentsia ongelooflijk vol van smaak. Zoet, fruitig, ik meende ook ergens nog chocola te proeven. Alleen de geur was al ongeloolijk sterk en zoet. Ik vraag me af of deze koffie lekker is als espresso, maar met de door ons gebruikte Aero Press is het in ieder geval een aanrader.

Omdat ik mijn meeneem-Bodum lang niet heb gebruikt, en de Sumatra mogelijk hiervoor goed geschikt besloten we om ook hier maar een goed potje van te brouwen. Een wereld van veschil met de Kirezi. Ik proefde aardesmaken (dat was al van tevoren te ruiken) en chocola in terug. Ook was hij wat bitter, maar naarmate de koffie afkoelde was die bitterheid praktisch weg en kwamen er meer smaken vrij die ik helaas niet kon thuisbrengen.

Volgende week de Fascino Emporio testen.

1 opmerking:

  1. Die Zirikana is een hele mooie.
    Ook wel een dure natuurlijk, maar Intelli hun bonen zijn echt wel mindblowing.

    BeantwoordenVerwijderen