zondag 21 november 2010

Coffee and cigarettes.

Nee, ik ben niet begonnen met roken. Al ligt er wel een leeg pakje peuken van een vriend van me op de grond als nu ik naar links kijk. Na 20 kilometer gefietst door het mooie Utrechtse landschap met de zon vol in mijn gezicht, belandde ik eerst bij een fotografiebeurs. Het leek wel een archeologische opgraving met de hoeveelheid aanwezige fossielen. En dan heb ik het niet alleen over de camera's...
Vervolgens in de koffiebar het een en ander genuttigd, en uit het raam kijken zag ik een Iggy Pop shirt wandelen. Zodoende moest ik aan de film 'Coffee and cigarettes' denken. Dit kan ik natuurlijk niet onvermeld laten. Hoe ruig zijn immers Iggy Pop & The Stooges!? Iggy Pop beland in de koffiebar met Tom Waits en zo ontstaat er een tamelijk ongemakkelijke scene waarin Waits al moeilijk begint te doen als Iggy Pop al een pot koffie heeft besteld.

'Coffee and cigarettes' is een film van Jim Jarmusch uit 2003. Moviemeter verteld het volgende:

"Jim Jarmusch is begonnen aan 'Coffee and Cigarettes' in 1986 als een 6 minuten durende improvisatie tussen Steven Wright en Roberto Benigni. Twee mensen ontmoeten elkaar in een koffiebar om te drinken, roken en babbelen. Enkele jaren later maakte Jarmusch een andere versie, bekend onder de naam 'Memphis version', waarin Steve Buscemi een ober is en Joie Lee en Cinqué Lee de klanten zijn die koffie drinken en sigaretten roken. Door de jaren heen is Jarmusch door gegaan met dit soort opnames maken en dat is intussen bij elkaar deze film geworden."
Moviemeter heeft ook een reviewsectie waar de meerderheid van de schrijvers niet zo blij werden van de film en dan met name niet van deze scene...
De scene is helaas van Youtube verwijderd, maar hier nog niet.

3 opmerkingen:

  1. En zoek dan gelijk de zoniet nog genialere slot scene met the Genius, RZA en Bill groundhogdaybustingass Murray.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. scene met iggy&waits hier http://www.dailymotion.com/video/x8lhuy_iggy-pop-tom-waits-coffee-cigarette_shortfilms

    BeantwoordenVerwijderen