woensdag 17 november 2010

Clever Coffee Dripper.

Vorige week heb ik een Clever Coffee Dripper geprobeerd bij Brandmeester's. Ik had altijd het idee dat het een afgestript filterapparaat was, maar war je handmatig het water op moest gieten. En dat is het min of meer ook, maar met een ventiel onderop. En daar zit de slimmigheid in.
Als er iets is dat ik heb geleerd sinds mij queeste naar koffiekennis is het wel de mate waarin je het zetten zelf in de hand hebt. Maling heb je zelf in de hand, temperatuur van het water, bij espresso draait alles om timing en het tampen van de koffie, etcetera. Hoe meer je zelf kan controleren hoe beter je koffie word, vrij banaal gezegd.
Het grote verschil tussen de Clever en een regulier filterapparaat is dat je met de Clever de koffie eerst uitgebreid kennis laat maken, ze dollen wat en uiteindelijk mixen ze heel goed samen als een fijne sekspartij tussen twee verliefde mensen. Bij een filterapparaat loopt het water meteen door het filter heen, en lijkt het meer op speeddate-avond die eindigt met je rechterhand aan het eind van de avond. Begrijp me niet verkeerd, ik vind filterkoffie erg lekker, mits deze goed bereid is.
Wat het niet meteen doorlopen betreft lijkt de Clever enigszins op een cafetiere wat betreft zetmethode. Je gooit de koffie in een voorbevochtigd filter (het grote verschil met een cafetiere waar geen filter in gaat) en schenkt het hete water er bovenop, vervolgens doe jet het bijgeleverde deksel erop en roer je na 1 minuut de koffieprut eens goed door. Na 4 minuten zet je het hele ding op een kopje of een kleine kan en opent het ventiel zich om de koffie vrije doorgang te bieden. Dit is in principe de basis, want schijnbaar kun je varieren met maling, hoeveelheden koffie en extractie. Ethiopische Sidamo als boonkeuze is een goede.

Luister naar: Descendents, want zij komen op Groezrock 2011.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten