dinsdag 13 juli 2010

Schuim opmelken.


Struinend langs de straten van het machtige Utrecht wil ik nog weleens een poging doen om in een tweedehands winkel te geraken. De geur in een tweedehandswinkel doet me vaak denken aan oude mensenhuizen, de spullen trouwens ook. Het is een overzicht van een jaar of 50 waarbij geen enkel decennium wordt overgeslagen. Van oude koperen bellen uit de jaren '60 tot housebroeken uit de jaren '90, er ligt een misser en een winnaar uit elk tijdperk.

Ik mag graag rotzooien tussen de snuisterijen die zijn opgesteld in soms niet door heen te raken categorieën. Camera's bij Camera's, kleding bij Kleding, glas bij Glaswerk. Bij dit bezoek zag ik een koffiekan bij Glaswerk onderverdeeld, de rest van het apparaat stond in het Huishoudelijke schap. Lichtelijk verward door deze vreemde verdeling tuurde ik verder rond in dit onherbergzame gebied.
Op de tweede plank van het Huishoudelijke schap zag ik ineens een glazen kannetje staan. Een kannetje met een puntdak en een bolletje erop. Ik kan me herinneren dat mijn grote zus vroeger een dergelijk tafereel had waarmee ze driftig warme melk opschuimde alsof het een lieve lust was. Nu ben ik een erg groot cappuccinoliefhebber en de prijs was zodanig luttel, dat ik het apparaat niet kon laten liggen.

Wel nu, ik heb nog nooit cappuccino's gemaakt en ik moest er maar eens aan gaan staan. Illusies over het Empire State Building in het schuim had ik al opzij geschoven, dat komt de volgende keer wel. Terwijl Bialetti in de fik staat, warm ik melk op. Ik schuim en schuim alsof mijn leven er vanaf hing, m'n mok zat bij voorbaat al te vol met koffie dus dat zou nog een hele kluif worden. Al gietend hangt het schuim nog steeds in de opschuimer en de mok raakt langzamerhand aan z'n grens. Shit. Ineens glijdt het dunne schuim de mok in! Verhoudingen melk-koffie-schuim zijn nog niet doorgedrongen, het is meer een café latte met te weinig melk of een cappuccino met te weinig schuim. Het interesseert me niet. Het ziet er smakelijk uit en zo proeft het ook. Ik ga veel oefenen.

Luister naar: Citizens Patrol-Dead Children EP en Joy Division-Unknown Pleasures.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten