maandag 25 oktober 2010

3 boys, 4 cups.

Nee, dit is geen bewerking van de vuiligheden die het fenomeen Internet de wereld te bieden heeft en waarbij het televisietoestel met het schaamrood op de kaken een zielig koorknaapje lijkt. (Ik ben benieuwd wat het internet is, als de TV de 'het oog van de duivel' al heeft...)

Nee, toen ik vanmorgen Brandmeester's in liep, zoals gewoonlijk nietsvermoedend, werd ik onthaald met een gebrek aan gejuich, maar wel met de mededeling of ik mee wilde 'cuppen'. Ook dit klinkt als een vieze term in de oren, maar niets is minder waar. Cuppen is gewoonweg het proeven van koffies doormiddel van lepelen, slurpen en spugen om er achter te komen hoe hetgeen je aan de klanten biedt echt smaakt. Het enige dat ook maar in de buurt komt van vuiligheid is dat we proeflepel in dezelfde spoelbeker spoelden en zodoende toch indirect hebben toch wat speeksel hebben uit kunnen wisselen. Heer-lijk.

Het ging om de volgende bonen:

-Bocca Yirgacheffe Unwashed
-Capao Square Mile
-Bolivia El Stino
-Nicaragua Los Placeres Maragogype

Het probleem dat ik nu al heb is dat ik niet alle smaken me nog voor de geest kan halen. Niet omdat het vies was, maar omdat er 2 boven uitstaken. De een positief, de ander wat minder. De Bocca was zodanig fruitig dat voor mij de lol er af was, meer fruit dan koffie. De Capao Square Mile daarentegen was erg lekker, al weet ik niet precies wat ik geproefd heb. Hij was zoet, maar zonder fruitsmaak, een beetje honingachtig, maar ook weer niet... Van de Nicaragua kan ik me herinneren dat hij ook fruitig was, maar nog wel daadwerkelijk naar koffie smaakte. Van de Bolivia kan ik me eerlijk gezegd niks meer herinneren, jammer maar helaas.

Leuk om eens te doen, al kan ik me voorstellen dat je ook echt draken van koffies tegen zal komen. En ik vraag me af dat wanneer je echt uitgebreid gaat proeven, wat je dan nog van de smaak zult proeven. Of er moet het een en ander aan tijd, of goed spoelen met water, tussen zitten.

Luister naar: NEGATIVE APPROACH

(Afbeelding van Angelo Brandmeester's Facebook gejat, in actie tijdens een cuppingsessie bij Caffenation in Antwerpen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten