donderdag 7 oktober 2010

Intelligentsia Kenya Thiriku.

Single origin Intelligentsia Kenya Thiriku. Een hele mond vol. Maar verdomme nog aan toe, dit is denk ik wel de lekkerste koffie die ik ooit heb gehad! Al is mijn smaakcollectie nog niet heel groot.
De verpakking vertelt het volgende:

"
Boasting an effervescent mouthfeel, the acidity sits as marmalade and lime. Rhubarb, peach and blackberries confidently create the cup while an underbelly of dark chocolate and fig bars anchor the acidity. A certain aspect of winyness surfaces with cooling, adding dimension and complexity. The finish is clean and punctuated with hints of spiced rum."







Nu kan ik best aardig Engels, maar ik moest toch even opzoeken wat 'effervescent' betekend:

effervescent (comparative more effervescent, superlative most effervescent)

  1. (of a liquid) Giving off bubbles; fizzy.
  2. Vivacious and enthusiastic.
Hiernaast is het ook nog eens een 'single origin coffee'. Een tot dan toe voor mij onbekende term, maar ik kon wel raden wat dat inhield. En na een Googlesessie bleek dan ook dat het koffie is van één gegrafische afkomst. Dit kan inhouden dat het van één plantage komt of dat het een specifieke verzameling bonen is uit één land. En in dit geval is volgens mij sprake van een plantage. Veel puurder dan dit wordt het haast niet.

Fijn dat dat allemaal uit de weg is, maar die omschrijving is voor mij in ieder geval te hoog gegrepen om allemaal terug te kunnen proeven. De geur beloofde in ieder geval veel goeds, de perzik en de chocolade waren zeker te ruiken. Wat ik kan vertellen over de smaak is dat ie erg zoet is, het is niet zo'n heftig pittige espresso. Hij is best een soort zacht van smaak, maar je proeft wel ontzettend veel. Verder is er duidelijk een fruitige tint terug te vinden. Die rummige nasmaak heb ik gek genoeg serieus geproefd, dat had ik niet verwacht van tevoren.

Mocht je het kunnen vinden, het zal geen Roodmerk zijn wat betreft prijs. Het wordt op de Intelligentsia-site aangeboden voor $29. Ik zou het doen. Ik had vandaag geluk dat ik op de juiste plaatst op de juiste tijd was, iemand kwam Brandmeester's binnenlopen met bovenstaande zak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten