zaterdag 16 oktober 2010

Latte Machiato-galore.

Er is me gevraagd eens een relaas te schrijven over de hoge verkoop van Latte Macchiato's. Ik moest zelf opzoeken hoe een dergelijke versnapering eigenlijk in elkaar stak. Ik wist dat er veel melk in zat, maar dat het zoveel was en dat de espresso als het ware de melk bevlekt was mij een raadsel.
Ik weet niet zo goed welk relaas ik hier op los moet laten. Ik vind het niet echt met koffie te maken hebben, want de nadruk ligt op de melk. En de cappuccino dan, hoor ik U zeggen? Nee, bij het melkschuim in een cappuccino komt, mits goed bereid, de smaak van de koffie anders tot zijn recht. Het schuim moet precies de goede dikte hebben, de temperatuur moet op orde zijn, en het moet uiteraard NIET op je koffie gelepeld worden, verdomme!
Ik hou liever een relaas over de grote hoeveelheid tenten waar een goed espressoapparaat aanwezig is, maar waar het personeel zijn onkunde verspreid alsof het een kwaadaardig gezwel is. De doffe ellende die tentoongesteld word aan je smaakpapillen is vaak zodanig erbarmelijk dat de tranen je spontaan in de ogen schieten. En dat is niet van vreugde.
Ik ga in steden die ik wat betreft koffie niet ken vaak op zoek naar de plaats om te zijn voor koffie. Internet is hier al een grote hulp bij, maar vaak vang ik toch bot. Zo is er in Tilburg een tent die "The Coffee club" heet, en het apparaat zag er goed uit, dus ik had wel goede hoop. Maar mijn god, wat een misselijkmakend bocht! Dunne troep zonder de voor espresso kenmerkende cremalaag en verbrand van smaak. Mijden als de zwarte pest, die tent. Al zijn de broodjes er wel lekker.
Ik krijg vaak het gevoel dat veel horeca-ondernemers denken dat de aanschaf van een duur apparaat voldoende is om goede koffie te maken, maar dat is gewoon niet waar. Uiteindelijk is het niet moeilijk, maar je moet wel het een en ander weten wat betreft timing, temperatuur en maling van bonen. Dan is het gewoon een goed aantal keer doen en je hebt in ieder geval een goede espresso.

PS: Ik wil niet de elitaire koffielul uithangen, maar het is gewoon waar dat er veel bedrijven zijn waar de koffie gewoon niet te drinken is. Je drinkt toch ook geen lauw bier zonder schuimkraag in een vies glas in een kroeg?

Luister naar RVIVR, die afgelopen donderdag een erg goede show weggaven.

3 opmerkingen:

  1. Lekker stukkie hoor.
    Die Lattes hebben inderdaad weinig met koffie te maken, maar helaas wel met (leef)stijl. Er hangt blijkbaar een of andere symbolische waarde aan het bestellen van een Latte Macchiato voor een grote groep (de stedelijke middenklasse?) mensen. Net als kleding of bepaalde gadgets.
    Hetzelfde geldt overigens voor veredelde milkshakes als de Caramel Frappuccino en andere suikerdranken met een koffiesmaakje.
    Doet u mij maar de espresso, de lungo of hooguit de cappuccino.
    Hoewel ik het maken van een mooi gelayerde Latte Macchiato wel weer een kunst vind. Iets wat je bij de gemiddelde horecazaak met espressomachine zeker niet zult zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja, qua uiterlijk is het best leuk om te zien, maar zelfs dan prefereer ik een cappuccino met mooie latte art. Dat het in glas wordt gepresenteerd is altijd wel chiq.
    En het klinkt ook lekker, een 'latte macchiato' klinkt al meteen interessanter dan een 'bak koffie met melk'.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad. Of 'omgekeerde koffie verkeerd'.

    BeantwoordenVerwijderen