woensdag 30 maart 2011

Minor Threat.

De bron van koffiegerelateerde punksongs raakt ietwat droog. Niettemin is de liefde voor het genre immer groot en moet hier dus wat aan gedaan worden. Zo bedacht ik me van de week toen ik mijn Minor Threat tattoo nogmaals bekeek dat het een van de eerste hardcorebands is waarmee ik in aanraking kwam. Ik weet nog vrij goed toen ik een jaar of 10-12 oud was, en mijn broer-met-punkkapsel me het een en ander probeerde bij te brengen. Ik kreeg een cassettebandje met onder andere Minor Threat, NOFX, Bad Religion, maar ook dingen als Faith No More. Ik moest er allemaal niets van weten, ik vond op dat moment de lompe bastonen van gabberherrie (mijn hemel...) een stuk interessanter. Een niet al te lange fase gelukkig, de muziek werd ook softer en ik geloofde het allemaal wel.

De blauwe hoes van het cd-boekje van de discografie met de dikke zwarte letters is me altijd bij gebleven, evenals het lettertype en de hoeveelheid liedjes op de achterkant. Toen ik een paar jaar later punk kon waarderen en me langzaam ging orienteren bij kleine punkshows viel me de waardering van deze band op en ik heb de discografie maar weer eens gedownload. Man man man, wat een fantastische band. Jeugdig enthousiasme en frustratie, slimme teksten en een eigenlijk prima productie. Ongepolijst, woedend, snel en kort. En catchy. Zo catchy dat er snel veel blijft hangen. Ian MacKaye kan voor geen meter zingen, maar dat is wat het zo gaaf maakt.
De inmiddels aangeschafte platen komen echt heel vaak voorbij en het verveelt me nooit. Ook het latere, minder woedende werk, is gewoon erg goed. Er zit wat meer in, er is duidelijk progressie te horen in het liedjesschrijven. De band is zo gaaf dat ik dus nu met een tattoo zit, dat had ik niet kunnen denken 15 jaar geleden.

Wat Minor Threat ook erg gaaf maakt is dat de band nooit een reunie zal doen, en dat veel leden van de band nog steeds (muzikaal) actief zijn. Op Youtube zijn bijvoorbeeld filmpjes te zien waarin Ian MacKaye zich in een rechtszaal uitspreekt over een jongerencentrum/zaal die moet sluiten en hij vol enthousiasme verteld waarom de zaal geopend moet blijven.

Bedankt, grote broer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten