dinsdag 29 maart 2011

The Village Coffee & Music is geopend.

Jawel, vol anticipatie en bevooroordeling stond ik om iets over 8 in de splinternieuwe winkel van de heren van The Village. En met mij vele anderen die ik al kende uit het "Utrechtse koffiecircuit". Goede inteeltbende dus.
De winkel ziet er prachtig uit met een grote onbewerkte muur waar nog stukken oud bloemetjesbehang is te zien. Het pand is ontzettend ruim en licht ondanks de forse bar (die overigens is opgebouwd uit oude vloerdelen van een gymzaal) en oogt op het moment helaas nog een beetje leeg in verband met vergunningstaferelen. Dit dient in de zomer te zijn opgelost. Een grote leren bank prijkt in de hoek en oogt veel te comfortabel. Hier ben ik uiteraard in getrapt en was er maar moeilijk weg te slaan. Achter in de zaak staan een aantal simpele, doch mooie, houten tafels met stoelen die lijken te ontfutseld uit een oude middelbare school. De koffie wordt geschonken in dik aardewerk met eigen artwork als opdruk.

The Village haalt zijn koffies bij Caffenation uit Antwerpen. Deze worden ook door hen gebrand en het fijne is dus dat een groot deel va het koffieproces (voor het zetten) dus heel makkelijk in de gaten gehouden kan worden. Nu zal ik eerlijk zeggen dat ik bij voorbaat al fan was van The Village en dus hierdoor ook bevooroordeeld ben, maar de koffie zijn gewoonweg verdomd lekker. Ik heb de Gozer's blend geproefd (onder andere Rwanda) en de Bergami blend (Rwanda, Ethiopia Yirgacheffe en Panama Rancho Gotta). Beide koffies zijn behoorlijk fruitig en hierdoor ietwat zoetzuur, maar op een prettige manier. Het zuur komt uit de bonen, niet uit het verkeerd malen of gaar branden.
Verder biedt The Village ook ontbijt, muffins, peanutbutter cookies, en moeilijk lekkere CASSISSODA'S(!) aan voor nette prijzen. Zelfgemaakt met de aanwezige oven. O, en verse(!) thee voor de niet-koffieliefhebbers.

Ik moest wel lachen om de monteur die vandaag de puntjes op de electrische i's zette en de nog lege schappen. Aan de ene kant oogt het knullig, maar het enthousiasme en het plezier van de heren compenseert dit volledig. Deze kleine onbenulligheden worden ongetwijfeld snel weggewerkt. Utrecht heeft een prachtige espressobar erbij.

1 opmerking: