zondag 8 augustus 2010

De koffie is dood, lang leve koffie!

Met lichte pijn in m'n hart neem ik afscheid van mijn Guatamalteekse koffieboer. De bonen zijn op, zijn goede zin was weg en ik had wel weer zin om me tijdelijk aan een nieuwe boer te verbinden.
Deze Antigua-bonen zijn qua smaak erg goed bevallen, dus ik kon de nieuwe boer een indicatie geven wat ik lekker vind. Eenmaal op de markt aangekomen keek ik goed wat er allemaal te halen viel. Ik proefde her en der een bakje koffie en praatte een eind weg met alle aanwezige boeren. Op een gegeven moment had ik een biologische boer te pakken. Nu is dat biologische heouwehoer niet per se een vereiste maar zijn koffie was erg lekker. Een gebrekkig gevoel voor humor was voor mij de druppel: dit gaat mijn nieuwe koffieboer worden.

Antigua is dood, lang leve
Equîto!

Volgens de omschrijving is het 'een krachtige espresso met een kruidige afdronk'. Het eerste dat mij opvalt is dat de Equîto redelijk zoet is van smaak, maar wel stevig. De kruidige afdronk viel me niet meteen op, maar na het tweede bakje is er wel degelijk sprake van een kruidige smaak. Al kan ik je niet vertellen naar welke kruiden, dergelijk expertise is nog niet aan mij besteedt helaas. Deze nasmaak is iets sterker dan die van de Antigua, maar niet onprettig. Sterker nog, het kruidige is erg lekker. De Equîto is ook iets anders zoet dan de Antigua. Ik kan nog geen conclusies trekken welke ik nou lekkerder vind na 2 bakjes, maar vooralsnog is de Equîto een goede aankoop.

Ik bedank de biologische boer hartelijk en heb vertrouwen in onze samenwerking. In zijn rode Peugeot 205 vertrekt hij richting de noorderzon, morgen moet hij fris zijn voor nieuwe koffie.

Luister naar: Propagandhi

Geen opmerkingen:

Een reactie posten